بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی تلاشی است برای تفکر و نقد جزم‌هایی که ما را به حرکت واداشته و دل‌های ما را با خود می‌برد.
اگر اندکی تردید در این راه و دل‌سپاری به آن ایجاد شده باشد، پس باید بازاندیشید و قوام افکار و رفتار خود را بازبینی کرد.

بازاندیشی در کار فکر کردن و بازخوانی افکار گذشته است.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

تحول 2

سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۳۶ ق.ظ

دوم:

ذهن آدمیان بطور عجیبی از  تأمل در امور جاری غفلت می‌ورزد. روزمرگی، خود حجاب تعقل است. گویی هر چقدر موضوع عادی‌تر باشد، بی‌نیازتر از فکر و اندیشه در نظر می‌آید. از این روست که در امور عادی و روزانه خود به چشم بازبینی، اصلاح و تغییر نمی‌نگریم.

زندگی ما آدمیان از چه زمانی در قالب خانواده به معنای مترادفش شروع شد؟ معلوم نیست. برخی می‌گویند از 10 هزار سال پیش؛ اما این روشن است که زندگی در میان خانواده طی قرن‌ها متمادی به امری رایج و عادی و فارق از تفکر و بازاندیشی تبدیل شده‌است.

در حالی که ما زندگی را در جمع (خانواده) و با عشق (پیوندهای عاطفی) آغاز می‌‌کنیم. اغلب اطلاع و آموزش بسیار ناچیزی از اصول و قواعد "تعامل‌جمعی" و "ارتباط عاطفی" داریم. نه تنها در خانواده درباره این امور مهم آموزش زیادی نمی‌بینیم، در مدارس و سایر مراکز آموزشی نیز این‌دست موضوعات به ندرت مطرح می‌گردد.

نمی‌دانیم چگونه می‌توان صریح و صادق بود و در عین حال باعث رنجش دیگران نشد. همین یک مورد آموزشی شاید بتواند بسیاری از دردها و رنج‌های ما را در تعامل با دیگران بکاهد. بسیاری از جدایی‌ها، قطع پیوندها، دلخوری‌ها و سرخوردگیها حاصل نادانستن همین‌گونه موارد است. اینکه چگونه بین "زبان خوش" و "حرف خوب" جمع کنیم.

به جز تربیت و آموزش مستقیم، فضای تربیتی بسیاری از خانواده‌های ما نیز از ارزش‌های آموزشی و کاربردی برای تعامل با دیگران دور است. آیا اعضای خانوادۀ ما در گفتار صادقند؟ آیا به مفهوم حریم‌خصوصی برای فرزندانمان قائلیم؟ آیا شنوندۀ خوبی برای احساسات و عواطف کودکانمان هستیم؟ آیا مشارکت در تصمیم‌گیری را آموخته‌ایم؟ آیا آموخته‌ایم چگونه برای یک انتخاب یا تصمیم مهم خانوادگی با هم گفتگو کنیم؟ آیا هرگز کودکانمان را در مسئولیت‌های خانه شریک و سهیم کرده‌ایم؟ آیا فرهنگ "خرج کردن" منطقی و به صرفه را در خلال زندگی به آنها آموخته‌ایم؟ آیا فرهنگ مدنی و ادب زندگی جمعی را رعایت می‌کنیم؟ آیا...  

اگر محتاج تحولیم و اگر خانواده اولین و ضروری‌ترین نهاد برای تحول است، پس باید نهضت تحول در خانواده را اکنون و از خودمان آغاز کنیم. بااین‌حال همه می‌دانیم "سنگ بزرگ علامت نزدن است"..

به گمان من در آغاز سه اصل اخلاقی زیر را باید به دقت در خانواده رعایت کرده و نهادینه کنیم.

 1-      از جدل و منازعات بپرهیزیم. حرف خوب و خوب حرف زدن را با هم رعایت کنیم.

2-      گفتگو و تصمیم مشارکتی را بیاموزیم. بهترین خانواده، خانواده‌ای‌ است که در آن همه برای هم ارزش و اعتبار قائلند. و فرزندان شأن بزرگ‌منشی و ارج تصمیم‌سازی را از آغاز در خانواده تجربه می‌کنند.

 3-      به قدرکافی و لازم برای فرزندانمان وقت بگذاریم، در:  تفریح و بازی، درس و مدرسه، مسافرت، ورزش، گردش، گفتگوهای دو طرفه، مطالعه و...

این سومین اصل بسیار مهم و مغفول است.  برای فرزندان هیچ چیز به اندازۀ " همراه" و "همدم" والدین بودن مفید و دلگرم کننده نیست.

 نباید به این آموزه‌ها به خاطر فایده فوری و آموزش مستقیم توجه کرد. بلکه اثر دراز مدت، عُمقی و ناخودآگاه آن است که به بالندگی خانواده ( هم والدین و هم فرزندان) منتهی می‌شود. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۶
عباس اسکندری

نظرات  (۲)

۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۰ آسیه سادات بنیادی
سلام.
علاوه بر نکات مهمی که فرمودید یک ننکه مهم دیگر که فکر میکنم در خانواده های ما بسیار مبتلا به و مساله ساز است مقوله شوخی و شادی است. مرز شوخی با هزار حرکت غیر اخلاقی نا معلوم است. در بسیاری خانواده ها دیده ام اساسا زبان تعامل افراد شوخی و مسخرگی است که اساسا اجازه بیان خیلی مسایل و عواطف و... را در محیط خانواده نمیدهد.
زبان ارتباط و تعامل در خانواده چالش عملی مهم حیات خانوادگی ماست به نظرم.
سپاس از نوشته ارزشمند حضرتعالی
پاسخ:
از بابت اشاره به این موضوع ممنونم .
عالی بود. 
این مطلب  رو برای خیلیها فرستادم.
موضوع خوبی رو شروع فرمودید عمو. 
پاسخ:
زنده باشید عمو . ممنون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی