بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی تلاشی است برای تفکر و نقد جزم‌هایی که ما را به حرکت واداشته و دل‌های ما را با خود می‌برد.
اگر اندکی تردید در این راه و دل‌سپاری به آن ایجاد شده باشد، پس باید بازاندیشید و قوام افکار و رفتار خود را بازبینی کرد.

بازاندیشی در کار فکر کردن و بازخوانی افکار گذشته است.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

قهرمان مرده

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۰۷ ب.ظ

«اگر فقط می‌توانی یک متر پیش بروی ولی سالم بمانی، بهتر است که ده متر پیش روی و به قهرمانی مرده تبدیل گردی.» 

از نصایح یک محافظه‌کار درجه یک 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۷
عباس اسکندری

نظرات  (۴)

۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۲۵ | پریســآتیـــس | (:
اینکہ دیگہ محافظہ کارے بہ حساب نمیاد!
پاسخ:
پس چی به حساب میاد؟ 
۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۷ آسیه سادات بنیادی
این نصیحت بزرگی به من است. اما تا کنون بارها از فرو نرفتنش در اعماق جانم ضربه های مهلک خورده ام. به گمانم مشکلی در من هست که نصیحت از سطح جانم به عمق نمیرود. شاید علقه ای بیش از دیگران با مرگ دارم.
پاسخ:
داستان مربوط به علاقه آدمی به مرگ نیست. موضوع قدرت آینده نگری، عدم آرمانگرایی و عدم حداکثری دیدن وقایع و عزم ها در نگرش محافظه کارانه است. بر من هم بیش از سنجش سود و زیان و قدرت محاسبه وضعیت، وظیفه نگری غلبه دارد. گویی ما در ذهنهایمان دیر، خیلی دیر به پختگی و بهره بردن از تجربه ها می‌رسیم. و شورمندی و آرمانخواهی بیش از سایر انگیزه ها پاهای ما را راه می‌برد.  

« رفتن» از مقولاتی است که عمدتا آمیخته با غفلت است، آمیخته با بی توجهی. التفات به رفتن، التفات به حرکت سخته شاید چون اولین قدم بودن است.


گمان می کنم اگر همین شورمندی ها و همین سرهای دیر فهم نبودند بشریت امروز همان جا بود که بود.اینطور نیست؟

پاسخ:
به هرحال این یک توصیه محافظه‌کارانه است (منظور یک جریان سیاسی مشهور نیست).محافظه‌کاری همواره دلایلی برای توجیه خویش دارد. و همواره منتقدانی، یکی همین نگاه تاریخی و اجتماعی است که به قول شما به اصالت «رفتن» و پیشرو بودن و رادیکال بودن مربوط است. 
کسانی که صرفا به منافع انسانی در دوره کوتاه عمرش نگاه می‌کنند از رادیکالیسم و آرامان‌گرایی و پیشرو بودن هراسانند. محافظه کاری چیزی است که محدودیت های واقعی انسان به ماهو انسان را مینگرد و البته خود به شدت محدود بین است. 
۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۵۴ آسیه سادات بنیادی
سلام. به گمانم من بویی از محافظه کاری نبرده ام. البته بانو لیلا هم ظاهرا چندان سر سازگاری با ان ندارند.
من اما در آرمانگرایی گاه  گویا تجربه های گرانی را به فراموشی میسپارم و این را نه دوست میدارم و نه عاقلانه میبینم اما انسان معمولا وجه غالبی در شخصیتش دارد.
به نظرم بدون دغدغه و آرمان زندگی معنای خود را از دست میدهد اگرچه بدون آینده نگری و دوراندیشی به قول شما قهرمان را به کشتن میدهد.
امیدوارم زمانی بتوانم این سر پر سودای آرمان گرا را با دوراندیشی محافظه کاران آشنا کنم!
سپاسگزارم
پاسخ:
قهرمان مرده  هشدار محافظه کار درجه یک است نه من گرچه مدتهاست که به محافظه کاری فکر میکنم ولی وجه غالب شخصیت من هم نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی