بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی

اندیشیدن درباره خود و جهانی که به زودی پایان مرا نوید خواهد داد

بازاندیشی تلاشی است برای تفکر و نقد جزم‌هایی که ما را به حرکت واداشته و دل‌های ما را با خود می‌برد.
اگر اندکی تردید در این راه و دل‌سپاری به آن ایجاد شده باشد، پس باید بازاندیشید و قوام افکار و رفتار خود را بازبینی کرد.

بازاندیشی در کار فکر کردن و بازخوانی افکار گذشته است.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

نسبت اخلاق و سیاست

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ب.ظ


آن انتخابات خاص را یادتان هست؟ یادتان هست بد اخلاقی در عرصه کسب قدرت به چه فجایع سیاسی و امنیتی انجامید و چقدر هوشهای متوسط  را از مدار توجه به موضوعات مهمتر و اصولی‌تر دور کرد و یک ملت را نومید، بحران زنده، متفرق و... نمود؟ 

مقصود اصل آن ماجرا است و ممکن در میان شما به دو سوی ماجرا گرایش‌ها و علاقه‌مندی‌های خاصی باشد که اکنون مطمح نظر ما نیست. یادآوری اینگونه امور بیش از پیش ضرورت پرداختن به بحث نسبت اخلاق و سیاست را عیان می‌کند.

در حالی که همواره بر زبان بسیاری از ما جاری بود که "سیاست پدر و مادر ندارد" و کودکان و شاگردان و متاثرین از ما آن را هزاران بار از ما شنیده اند، چگونه ناگهان انتظار داریم امر سیاسی را اخلاقی ببینیم و به آن توصیه می‌کنیم؟

چگونه است که در عرصه سیاست بین الملل رویکرد "منافع‌محور تام" برخی کشورها را شرط عقلانیت سیاسی می‌دانیم، ولی در ماجرای انتخابات، خود جای خالی اخلاق و لزوم تبعیت سیاست از آن را شعار داده و برآن تاکید داریم؟ چگونه یک بام و دو هوا را در ضمیر ذهن و لوح فکر خود تاب آوردیم و می‌آ‌وریم؟

چرا و چگونه حقیقت محوری را ساده لوحی می‌شمریم ولی وقتی خود آسیب دیدۀ مزاج پر خطر سیّاس‌های نابکار و بی اخلاق قرار می‌گیریم، فغان از ناجوانمردی سیاسی بلند می‌کنیم؟

آیا این دوگانه واقعاً دو گانه و مقولاتی متفاوت است؟ آیا خلط در مبحث شده است؟ آیا عرصه سیاست بین‌الملل با سیاست داخلی متفاوت است؟ آیا اخلاق واقعاً در جایی از سیاست مناسب و در جایی دیگر نامناسب است؟

سیاست تا کجا باید پیرو و تابع اخلاق باشد؟ سیاست تا کجا همراه اخلاق است و از کجا لازم است از اخلاق متعارف فاصله گرفته و بر مدار منافع عمومی بچرخد؟ اصلاً چه کسی تعیین می‌کند که کدام منفعت عمومی است و کدام حیلتی بیش نیست که تنها در لفافه منفعت و مصالح عمومی پیچیده شده و در حقیقت تامین کننده منفعت فردی،گروهی یا جناحی است؟ 

داستان رابطه اخلاق و سیاست از ضروری‌ترین تاملات است و باید باشد. شما در این‌باره  چه می‌اندیشید؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۵
عباس اسکندری

نظرات  (۱)

چقدر سوال های سخت سخت پرسیدید
کی باید جواب بده؟ من؟ ها؟ به خدا اگه بدونم.
پاسخ:

دوست گرامی ، گاهی نفس سوال از پاسخها مهمتر و بلکه ضروری ترند. آیا به اصل این سوالات به عنوان سوالات ضروری فضای سیاسی ما اعتقاد ندارید؟ اگر آری چرا ؟ معلوم است که در ضمیر ما اینگونه سوالات همیشه مطرح بوده است. البته شاید نه به صورت مشخص و منقح .

به هر حال از توجه سرکار ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی